Zakres usług Kompleksowa diagnoza ADHD i spektrum autyzmu
Kto diagnozuje
Natalia Achmatowicz
Mgr psychologii, certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna.
Osoba z ADHD i w spektrum autyzmu.
Fanka psów i kotów, inkluzywności i radosnego słowotwórstwa.
Aleksandra Palczewska
Mgr psychologii, terapeutka Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach.
Osoba z ADHD i w spektrum autyzmu.
Fanka makijażu, kultur Dalekiego Wschodu i EDM.
Jesteśmy osobami neuroatypowymi i doskonale wiemy jak to jest mieć źle postawione rozpoznanie i terapię, która nie jest dobrana do naszych potrzeb. O naszej nauroatypowości dowiedziałyśmy się już jako osoby dorosłe i to znacząco polepszyło naszą jakość życia.
Nieustannie z fascynacją pogłębiamy naszą wiedzę. W procesie diagnozy bierzemy pod uwagę fakt, że wiele osób neuroatypowych nie wpisuje się w stereotypy dotyczące ADHD i autyzmu. Często otrzymują błędne rozpoznania zaburzeń osobowości, zaburzeń depresyjnych i lękowych, choroby afektywnej dwubiegunowej, a leki i terapia nie przynoszą efektu.
Wiemy, że nie ma dwóch takich samych osób. Uwzględniamy indywidualne potrzeby i doświadczenia. Praktykujemy równość i różnorodność.
Przebieg diagnozy
Diagnoza ADHD osób dorosłych i nastolatków od 15 r. ż.
- Ok. 5 wizyt, wizyta 50 min/200PLN,
- Wizyty mogą być rozłożone w czasie,
- Jeżeli jest już jakaś historia medyczna lub inne dokumenty, które mogą pomóc w przeprowadzieniu diagnozy, warto je przynieść na spotkanie.
-
Wywiad ogólny i rozwojowy - 1 do 2 wizyt
W przypadku nastolatka 1-2 wizyty tylko z osobą rodzica/ opiekuna prawnego. Powód zgłoszenia się na diagnozę - aktualne trudności; historia leczenia - w tym obecność chorób przewlekłych, przebyte urazy, wcześniejsze diagnozy; przebieg ciąży i porodu oraz informacje na temat rozwoju psychoruchowego i społecznego.
-
Przeprowadzenie badania kwestionariuszem DIVA-5
Diagnoza różnicowa (badanie na ile zgłaszane objawy wynikają z ADHD a na ile z innych powodów - mogą być tu użyte inne testy czy kwestionariusze psychologiczne), podsumowanie diagnozy 2-3 wizyty. Liczba wizyt może ulec zmianie np. w sytuacji gdy zajdzie potrzeba pogłębienia diagnozy. Każdorazowo będzie to ustalane z osobą badaną.
-
Po zakończeniu procesu diagnostycznego jest możliwość uzyskania zaświadczenia lub opinii.
Zaświadczenie:
- Koszt: 100PLN
- Zawiera opis zastosowanych narzędzi diagnostycznych, uzyskanych wyników wraz z interpretacją.
Opinia:
- Koszt: 300PLN
- Szczegółowy opis występujących aktualnie trudności i objawów.
- Opis dotychczasowej historii diagnozowania i leczenia.
- Wywiad rozwojowy.
- Szczegółowy opis zastosowanych narzędzi diagnostycznych, uzyskanych wyników wraz z interpretacją.
- Diagnoza różnicowa.
- Wnioski.
- Mocne strony osoby badanej.
- Rekomendowane dalsze postępowanie dla osoby badanej.
- Zalecenia dla uczelni.
- Zalecenia dla pracodawcy.
Diagnoza ADHD dzieci od 6 do 15 r. ż.
- Ok. 5 wizyt, wizyta 50 min/200PLN,
- Wizyty mogą być rozłożone w czasie,
- Jeżeli jest już jakaś historia medyczna lub inne dokumenty, które mogą pomóc w przeprowadzieniu diagnozy, warto je przynieść na spotkanie.
-
Wywiad ogólny i rozwojowy
1-2 wizyty tylko z osobą rodzica/ opiekuna prawnego, 1-2 spotkanie z dzieckiem
Przeprowadzenie wywiadu nt powodu zgłoszenia się na diagnozę, aktualnych trudności; historia leczenia - w tym obecność chorób przewlekłych, przebyte urazy, wcześniejsze diagnozy; przebieg ciąży i porodu oraz informacje na temat rozwoju psychoruchowego i społecznego, badanie przy użyciu kwestionariuszy psychologicznych
-
Wywiad na temat doświadczanych trudności. Możliwe badanie przy użyciu kwestionariuszy psychologicznych.
W trakcie procesu diagnostycznego przeprowadzana jest także diagnoza różnicowa (badanie na ile zgłaszane objawy wynikają z ADHD a na ile z innych powodów - mogą być tu użyte inne testy czy kwestionariusze psychologiczne),
-
1 wizyta podsumowanie diagnozy, informacja na temat dalszego postępowania
Liczba wizyt może ulec zmianie np. w sytuacji gdy zajdzie potrzeba pogłębienia diagnozy. Każdorazowo będzie to ustalane z osoba rodzica/ opiekuna
-
Po zakończeniu procesu diagnostycznego jest możliwość uzyskania zaświadczenia lub opinii.
Zaświadczenie:
- Koszt: 100PLN
- Zawiera opis zastosowanych narzędzi diagnostycznych, uzyskanych wyników wraz z interpretacją.
Opinia:
- Koszt: 300PLN
- Szczegółowy opis występujących aktualnie trudności i objawów.
- Opis dotychczasowej historii diagnozowania i leczenia.
- Wywiad rozwojowy.
- Szczegółowy opis zastosowanych narzędzi diagnostycznych, uzyskanych wyników wraz z interpretacją.
- Diagnoza różnicowa.
- Wnioski.
- Mocne strony dziecka.
- Rekomendowane dalsze postępowanie.
- Zalecenia dla uczelni.
- Zalecenia dla rodziców/opiekunów prawnych.
Diagnoza ASD osób dorosłych i nastolatków od 15 r. ż.
- Ok. 5 wizyt, wizyta 50 min/200PLN,
- Wizyty mogą być rozłożone w czasie,
- Jeżeli jest już jakaś historia medyczna lub inne dokumenty, które mogą pomóc w przeprowadzieniu diagnozy, warto je przynieść na spotkanie.
-
Wywiad ogólny i rozwojowy - 1 do 2 wizyt
W przypadku nastolkatka 1-2 wizyty tylko z osobą rodzica/ opiekuna prawnego.
Powód zgłoszenia się na diagnozę - aktualne trudności; historia leczenia - w tym obecność chorób przewlekłych, przebyte urazy, wcześniejsze diagnozy; przebieg ciąży i porodu oraz informacje na temat rozwoju psychoruchowego i społecznego.
-
Przeprowadzenie badania kwestionariuszami, diagnoza różnicowa
Badanie na ile zgłaszane objawy wynikają ze spektrum autyzmu, a na ile z innych powodów - mogą być tu użyte inne testy czy kwestionariusze psychologiczne), podsumowanie diagnozy 2-3 wizyty.
Liczba wizyt może ulec zmianie np. w sytuacji gdy zajdzie potrzeba pogłębienia diagnozy. Każdorazowo będzie to ustalane z osobą badaną.
-
Po zakończeniu procesu diagnostycznego jest możliwość uzyskania zaświadczenia lub opinii.
Zaświadczenie:
- Koszt: 100PLN
- Zawiera opis zastosowanych narzędzi diagnostycznych, uzyskanych wyników wraz z interpretacją.
Opinia:
- Koszt: 300PLN
- Szczegółowy opis występujących aktualnie trudności i objawów.
- Opis dotychczasowej historii diagnozowania i leczenia.
- Wywiad rozwojowy.
- Szczegółowy opis zastosowanych narzędzi diagnostycznych, uzyskanych wyników wraz z interpretacją.
- Diagnoza różnicowa.
- Wnioski.
- Mocne strony osoby badanej.
- Rekomendowane dalsze postępowanie dla osoby badanej.
- Zalecenia dla uczelni.
- Zalecenia dla pracodawcy.
Diagnoza ASD dzieci od 6 do 15 r. ż.
- Ok. 5 wizyt, wizyta 50 min/200PLN,
- Wizyty mogą być rozłożone w czasie,
- Jeżeli jest już jakaś historia medyczna lub inne dokumenty, które mogą pomóc w przeprowadzieniu diagnozy, warto je przynieść na spotkanie.
-
Wywiad ogólny i rozwojowy
1-2 wizyty tylko z osobą rodzica/ opiekuna prawnego, później 1-2 wizyty spotkanie z dzieckiem.
Przeprowadzenie wywiadu nt powodu zgłoszenia się na diagnozę, aktualnych trudności; historia leczenia - w tym obecność chorób przewlekłych, przebyte urazy, wcześniejsze diagnozy; przebieg ciąży i porodu oraz informacje na temat rozwoju psychoruchowego i społecznego, badanie przy użyciu kwestionariuszy psychologicznych.
-
Wywiad na temat doświadczanych trudności. Możliwe badanie przy użyciu kwestionariuszy psychologicznych.
W trakcie procesu diagnostycznego przeprowadzana jest także diagnoza różnicowa (badanie na ile zgłaszane objawy wynikają ze spektrum autyzmu, a na ile z innych powodów - mogą być tu użyte inne testy czy kwestionariusze psychologiczne).
1 wizyta podsumowanie diagnozy, informacja na temat dalszego postępowania
-
Po zakończeniu procesu diagnostycznego jest możliwość uzyskania zaświadczenia lub opinii.
Zaświadczenie:
- Koszt: 100PLN
- Zawiera opis zastosowanych narzędzi diagnostycznych, uzyskanych wyników wraz z interpretacją.
Opinia:
- Koszt: 300PLN
- Szczegółowy opis występujących aktualnie trudności i objawów.
- Opis dotychczasowej historii diagnozowania i leczenia.
- Wywiad rozwojowy.
- Szczegółowy opis zastosowanych narzędzi diagnostycznych, uzyskanych wyników wraz z interpretacją.
- Diagnoza różnicowa.
- Wnioski.
- Mocne strony dziecka.
- Rekomendowane dalsze postępowanie.
- Zalecenia dla uczelni.
- Zalecenia dla rodziców/opiekunów prawnych.
Liczba wizyt może ulec zmianie np. w sytuacji gdy zajdzie potrzeba pogłębienia diagnozy. Każdorazowo będzie to ustalane z osoba rodzica/ opiekuna.
Nasze metody
Przy diagnozie ASD nie korzystamy z ADOS 2, gdyż nie jest to narzędzie konieczne i niezbędne do postawienia rozpoznania spektrum autyzmu, a jednocześnie koszty używania tego narzędzia są wysokie. Co więcej, pomimo iż uchodzi za “złoty standard” w diagnozie ASD, nie jest narzędziem uniwersalnym i wolnym od błędów. Badacze zauważają, że ADOS ma niską wartość diagnostyczną w przypadku diagnozowania dziewcząt i kobiet, osób dorosłych, osób z rozpoznanymi zaburzeniami osobowości, osób z wysokimi możliwościami intelektualnymi i osób niebiałych. Więcej możesz przeczytać tutaj.
Przy diagnozie ADHD nie korzystamy z MOXO, gdyż nie jest to narzędzie konieczne i niezbędne do postawienia rozpoznania ADHD, podczas gdy koszty używania narzędzia są wysokie. W dyskusji na temat narzędzia pojawiają się spory dotyczące tego, czy testy CPT takie jak MOXO dostarczają wiarygodnych danych, a wykonywane badania trudno generalizować na populację. Przykładowe badanie z wnioskami i krytyką można przeczytać tutaj.